Krishot F17 / A17

Krishot F17 / A17

The story of my new F17 mandolin started in Baja California, Mexico in 2014. Apart from fishing in the Sea of Cortez, I also had the opportunity to play some bluegrass music with musicians of the local American community. It was there I met Wolf, an experienced luthier and old-time fiddle player, who lent me his 1916 Gibson A3 mandolin for a period of two weeks. Until then I had never examined these instruments with a short neck and an oval soundhole which were produced before the innovations of Lloyd Loar very closely, but this mandolin surprised me very pleasantly. Its sound was interesting with a focus on the mid-range of the spectrum and it behaved beautifully in front of a microphone. I took the time to study the details of the construction of this mandolin and have thought a lot about how to implement some features of its construction on an A5 or F5 style mandolin. I built the first three prototypes in 2017on which I was able to prove my assumptions.

 

The current Krishot F17 mandolin still has a very similar visual appearance to the F5 of Lloyd Loar although it is also influenced by the shape of older instruments as well as by the Gibson F7 that was built in the 1930s (this is a relatively lesser-known model even though Bill Monroe recorded some of his exceptional earlier work on an F7). I have not finalized the shape of the A17 model yet, but it will feature the same basic parameters as the F17: Spirit varnish, 14 15/32″ scale lenght, S-shaped sound holes with white or maple binding, recommended strings D’Addario J74 or J73.

Krishot F17 / A17

Příběh mého nového modelu F17/A17 začal v roce 2014 v Mexiku, Baja California. Mimo rybaření v Cortezově moři byla i příležitost zahrát si bluegrass s několika muzikanty tamní americké komunity. Tam jsem poznal Wolfa, zkušeného luthiera a old time houslistu, který mi na ty dva týdny půjčil mandolínu Gibson A3 z roku 1916. Do té doby jsem se moc nezajímal o nástroje s krátkým krkem a oválnou dírou, vyrobené před Loarovymi inovacemi ale tahle mandolína mě příjemně překvapila. Její zvuk byl zajímavý, více středový a dobře se uplatňoval i na mikrofon. Dobře jsem ji prostudoval a od té doby jsem přemýšlel o tom jak využít některé prvky její konstrukce i při stavbě mandoliny stylu F5/A5. V roce 2017 jsem vyrobil první tři vzorky na kterých jsem si své předpoklady potvrdil.

 

Nynější Krishot F17 má stále vzhled podobný Loarově F5 i když je poněkud ovlivněn tvarem starších nástrojů a také modelem Gibson F7 z třicátých let (je málo známý i když mnoho svých starších skvělých skladeb nahrál Bill Monroe právě na F7). Konečný tvar A17 není ještě definitivní ale základní parametry má s F17 společné: Lihový lak, menzura 14 15/32″, zvukové otvory ve tvaru S s bilým nebo javorovým lemováním, doporucené struny D’Addario J74 nebo J73.

Standard F17

White ABS binding, Adirondack red spruce top, maple back, sides and neck, X bracing.

F17

Red cedar top, maple sides, back and neck, X bracing, ABS laminated binding on the side view.

F17 Ladie's

White Adirondack spruce top with genuine golden glitters in the spirit varnish, maple sides and neck, alder back, X bracing, plastic abalone binding.

F17 Deluxe

Italien spruce top, maple back, sides and neck, X bracing, laminated ivoroid binding, bow tie MOP fingerboard inlay.

A17 (the first try)

Sitka spruce top, maple sides and neck, alder back, X bracing, ABS white binding, block MOP fingerboard inlay.

A17 Massimo Gatti

Red spruce top, maple back, sides and neck, X bracing, koa binding.